του Παναγιώτη Καλομοιράκη
Κατά καιρούς όλοι έχουμε παίξει τον ρόλο του συμβούλου στις διαπροσωπικές μας σχέσεις. Όλοι, λίγο- πολύ, έχουμε γίνει «ψυχολόγοι» του άλλου είτε όταν μας ζητάει να τον βοηθήσουμε σε μία δύσκολη κατάσταση που αντιμετωπίζει, είτε όταν εμείς αισθανόμαστε την ανάγκη να συμμεριστούμε την κατάσταση του και να συμβάλλουμε όσο θετικότερα μπορούμε σε αυτήν.
Η συμβουλευτική προκύπτει ακριβώς μέσα από την ανάγκη των ανθρώπων να μοιραστούν τους προβληματισμούς τους, να βρουν δημιουργικούς τρόπους να ανταπεξέρχονται στην καθημερινότητά τους και να εξελίσσονται.
Θα μπορούσε να πει κανείς πως η ανάγκη των ανθρώπων να απευθυνθούν σε κάποιον ειδικό είναι πιο έντονη στη σύγχρονη εποχή. Η πρόκληση που αντιμετωπίζει ο άνθρωπος στο σήμερα είναι να ανακαλύψει τη θέση του σε μία κοινωνία που συνεχώς αλλάζει. Καθώς έρχεται αντιμέτωπος με ένα πλουραλιστικό και πολυπρόσωπο σύστημα, χρειάζεται να βρει τη σταθερότητα μέσα του, ενεργώντας δυναμικά και ευέλικτα με τις εποχές. Πρώτη φορά στην ιστορία της ανθρωπότητας ο άνθρωπος καλείται, αντί να προσαρμόσει τον εαυτό του στην υπάρχουσα τάξη των πραγμάτων, να προσαρμοστεί σε μια σειρά αλλαγών.
Επίσης, πρώτη φορά στην ιστορία της ανθρωπότητας, το μήκος της ανθρώπινης ζωής είναι μεγαλύτερο από το χρόνο που χρειάζεται για να συμβούν μεγάλες κοινωνικές και πολιτιστικές αλλαγές (Beisser, 1970). Έτσι, ο άνθρωπος καλείται να επανεξετάζει διαρκώς το κέντρο του για να συμβαδίζει με το διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον του.
Επίσης, πρώτη φορά στην ιστορία της ανθρωπότητας, το μήκος της ανθρώπινης ζωής είναι μεγαλύτερο από το χρόνο που χρειάζεται για να συμβούν μεγάλες κοινωνικές και πολιτιστικές αλλαγές (Beisser, 1970). Έτσι, ο άνθρωπος καλείται να επανεξετάζει διαρκώς το κέντρο του για να συμβαδίζει με το διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον του.
Οι επαγγελματίες σύμβουλοι είναι καταρτισμένοι πάνω στο πώς να βοηθήσουν τους άλλους προς αυτή την κατεύθυνση. Έχουν εκπαιδευθεί να μοιράζονται τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους με αυτούς που αναζητούν τη βοήθειά τους (Συμβουλευτική, 2008).
Η συμβουλευτική σχέση, δηλαδή η σχέση μεταξύ συμβούλου και συμβουλευόμενου, περιλαμβάνει συνοπτικά τους εξής παράγοντες (Συμβουλευτική, 2008,σσ. 26-27):
Εμπιστευτικότητα: ο σύμβουλος διαβεβαιώνει τον πελάτη ότι όσα λεχθούν κατά τη διάρκεια των συμβουλευτικών συνεδριών παραμένουν εμπιστευτικά και από τα δύο μέρη
Ασφάλεια: ο σύμβουλος λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα ώστε να νιώθει ασφαλής ο πελάτης του αλλά και ο ίδιος
Σεβασμός της διαφορετικότητας και αποδοχή του άλλου: ο σύμβουλος αποφεύγει τις διακρίσεις και παρέχει τις υπηρεσίες του κατά τον ίδιο τρόπο σε όλους τους πελάτες ανεξαρτήτως κοινωνικής θέσης, εκπαιδευτικού επιπέδου, χρώματος, φυλής, θρησκείας, πολιτικών πεποιθήσεων, σεξουαλικής προτίμησης ή άλλης ιδιαιτερότητας
Σαφείς και ξεκάθαροι όροι - Δημιουργία «συμβολαίου»: ο σύμβουλος διασαφηνίζει από την αρχή στον πελάτη τους όρους που διέπουν τη συμβουλευτική σχέση και διαδικασία και αφορούν τον σκοπό και τους στόχους της συμβουλευτικής, τη διαθεσιμότητα συμβούλου και πελάτη, την ακριβή διάρκεια της συνεδρίας και την ώρα προσέλευσης, τις ακυρώσεις των προγραμματισμένων συναντήσεων, την αμοιβή και τον τρόπο καταβολής της (όταν η συμβουλευτική ασκείται σε ιδιωτική βάση), την εμπιστευτικότητα και των δύο μερών και άλλες σημαντικές έννοιες. Αυτές οι έννοιες διαπραγματεύονται και εξασφαλίζεται η συμφωνία και των δύο μερών στην τήρησή τους, σαν ένα είδος συμβολαίου.
Εξασφάλιση συναίνεσης: ο σύμβουλος εξασφαλίζει ότι ο πελάτης κατανοεί αυτά που του λέει και συναινεί ελεύθερα και χωρίς ίχνος πίεσης. Η γλώσσα που χρησιμοποιείται δεν είναι επιστημονική και δυσνόητη.
Καταλληλότητα- Αυτογνωσία: ο σύμβουλος έχοντας γνώση των δυνατοτήτων του καθώς και των αναγκών/ιδιαιτεροτήτων του πελάτη, καθορίζει αν είναι σε θέση να τον βοηθήσει, σε αντίθετη περίπτωση τον παραπέμπει σε κάποιον άλλο ειδικό που γνωρίζει.
Βιβλιογραφία
Beisser, A. (1970). The Paradoxical Theory of Change. Retrieved 01 18, 2015, from The Gestalt Therapy Page: http://www.gestalt.org/arnie.htm
Συμβουλευτική. (2008). Retrieved 02 22, 2015, from Ψηφιακή Βιβλιοθήκη: http://repository.edulll.gr/1369
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου